پژوهش حاضر، در پنج فصل انجام می گیرد. فصل اول به طرح مقدمات و کلیات پژوهش میپردازد. در این فصل به بیان مسأله پژوهش، ضرورت و اهمیت پژوهش و اهداف پژوهش اشاره شده است. فصل دوم به بررسی منابع و تدوین چهارچوب نظری پژوهش اختصاص دارد. فصل سوم به مباحث روششناختی و فنی پژوهش میپردازد. در این فصل به بیان روش پژوهش، فرضیات و متغیرهای مرتبط، تعریف نظری و عملیاتی آن ها، طرح تحقیق، مباحث مرتبط با نمونهگیری، اعتبار و پایایی و . . . اشاره شده است. در واقع این فصل تمهیدات بهکار گرفته شده برای ورود به میدان تحقیق را تشریح می کند. فصل چهارم از چند بخش تشکیل خواهد شد. توصیف و توزیع پاسخگویان، توصیف متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش و همچنین همبستگی بین شاخصهای متغیر مستقل و وابسته مکمل این فصل هستند. فصل پایانی، حاصل بازبینی مجدد کلّ پژوهش و گرهزدن بخشهای مختلف آن با هم، به منظور نتیجهگیری و ارائه پیشنهادها بر اساس یافتههای پژوهش است.
1ـ2ـ بیان مساله
روش های غیر اخلاقی مانند تقلب به یکی از عادات معمول دانشجویان اکثر دانشگاه های جهان بدل شده که این امر بیش از پیش باعث ایجاد نگرانی در روند تحصیلی و شغلی شده است. به گزارش مهر، دانشجویان امروزه در جامعهای رشد میکنند که ارزشهای اخلاقی کمرنگ و همین عامل باعث افزایش بروز رفتارهایی مانند تقلب شده است. تحقیقات نشان داده که رابطه مستقیمی میان تقلب دانشجویان در دانشگاهورفتارهای غیر اخلاقی در محیطهای کاری وجود دارد به طوری که بین 82 تا 93 درصد دانشجویان متقلب بعدها در محیط کار هیچ پیشرفت شغلی نداشته و یا حتی از کار اخراج میشوند.دانشجویان متقلب از جمله افرادی هستند که بعدها در محیط کاری مشغول بازیهای کامپیوتری بوده، برای انجام امور شخصی وبگردی کرده و مدت زمان طولانی از زمان کاری خود را مشغول صحبت با تلفن هستند. تفکر غلط تقلب در واقع بین سنین 12 تا 14 سالگی شکل میگیرد زمانی که دانش آموزان برای کسب نمره بهتر با یکدیگر به رقابت میپردازند.بر اساس بررسیهایی که طی سه سال توسط محققان دانشگاه دوک انجام شد رفتارهای نادرستی مانند تقلب در میان دانشجویان دانشگاه های سراسر جهان به خصوص دانشجویان دختر بیش از پیش رو به افزایش بوده و به طور کلی طی 65 سال گذشته سه برابر شده است. به طور مثال در سال 2002 حدود 75 درصد از دانشجویان دختر دانشگاه های آمریکا، انگلیس، فرانسه و کانادا اعلام کردند که حداقل یک بار در طول تحصیل تقلب کردهاند. براساس گزارش CNN 75 درصد از دانشجویانی که در امتحانات به تقلب متوسل میشوند در دوره دبیرستان به طور حرفهای تقلب کرده و این امر را رفتاری کاملا عادی میدانستهاند. این در حالیست که آمار تقلب در میان دانشجویان اکثر دانشگاه های جهان از 23 درصد در سال 1941 به 70 درصد در سال 2005 افزایش پیدا کرده است.طی سالهای 2002 تا 2005، 50 هزار دانشجو از 60 دانشگاه آمریکا مورد بررسی قرار گرفتند که مشخص شد حدود 70 درصد آنها چندین بار برای کسب نمرات بالا و گرفتن نمره قبولی تقلب کردهاند.در نظرسنجی که از دانشجویان دانشگاه های آمریکا انجام شد 24 درصد از دانشجویان رشته حسابداری، 25 درصد از دانشجویان رشته بازاریابی، 64 درصد از دانشجویان رشته مدیریت و 45 درصد از دانشجویان رشته بازرگانی برای حل تکالیف و گرفتن نمره قبولی به تقلب روی آوردهاند.بر طبق یافتههای محققان دانشگاه ایالتی اوهایو آمار نشان میدهد که تقلب در بین دانش آموزان و دانشجویان آمریکایی در 50 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و به دلیل نبود برخوردهای جدی از سوی مقامات مسئول آمار دانشجویان متقلب روز به روز بالاتر میرود.یکی از اساتید دانشگاه کانزاس معتقد است افکار عمومی بر این باورند که دانشجویان بیشتر به دلیل نداشتن مهارت های کافی تقلب میکنند اما تحقیقات نشان داده که بیش از 30 درصد این دانشجویان از معلومات کافی برخوردار بوده اما ترجیحا برای گرفتن نمرات بالاتر تقلب میکنند.دانشجویان رشته حسابداری، ریاضی، علوم کاربردی، آمار و مهندسی بیشترین آمار تقلب را در بین دانشجویان آمریکایی دارند.بر اساس آماری که برای اولین بار از 1815 دانشجو در دانشگاه های فرانسه گرفته شد 70.5
خرید اینترنتی فایل متن کامل :
درصد از دانشجویان اعتراف به تقلب در امتحانات کردند که از میان این تعداد 35.6 درصد بطور معمول در دوران مدرسه نیز تقلب میکردند.براساس یافته محققان فرانسوی، تقلب در بین دانشجویان این کشور متاسفانه تبدیل به یک عادت شده و شایعترین روش های تقلب این دانشجویان استفاده از موبایل و بردن برگههای کوچک تقلب سر جلسه امتحان است.اکثر دانشجویان دلیل تقلب خود را حجم بالای مباحث درسی و نداشتن انگیزه برای یادگیری این مطالب اعلام کردند. مقامات مسئول دانشگاه های فرانسه اجازه دارند برای دانشجویان متقلب یک ماه تا پنج سال محرومیت از تحصیل در نظر بگیرند.در کنفرانسی که سال گذشته با موضوع “افزایش تقلب در سیستم آموزش عالی انگلیس” برگزار شد مشخص شد که یک چهارم دانشجویان دانشگاه های انگلیس در امتحانات خود تقلب کرده و از این تعداد تنها سه درصد حین تقلب شناسایی شده و با آنها برخورد جدی و قانونی شده است.به گفته یکی از دانشجویان ممتاز دانشگاه منچستر: تقلب در دانشگاه های انگلیس امری عادی بوده و بیشتر دانشجویان به دلیل بالا بودن شهریه ها، فشار مالی و ترس از محرومیت تحصیلی اقدام به تقلب میکنند.بر اساس گزارش روزنامه ورسیتی، تقریبا نیمی از دانشجویان دانشگاه کمبریج نیز دست به تقلب زده و در بین رشتههای مختلف، دانشجویان رشته حقوق با آماری حدود 62 درصد در رده بالاترین دانشجویان متقلب قرار گرفتند.فریب کاری و تقلب در سیستم آموزشی سابقه ی طولانی دارد و همواره از معضلات نظام آموزشی بوده است زیرا هزینه زیادی را برای برای نظام های آموزشی دارند و از عوامل مخل در یادگیری فراگیر است، همچنین بین دانش آموزان و دانشجویان فراگیر است و با رشد تکنولوژی وسائلی مانند دوربین های مداربسته برای جلوگیری از تقلب به کار می روند اما از طرف دیگر راه های جدیدتری برای تقلب به وجود می آورند. تقلب آموزشی انواع متفاوتی دارد در یک دسته بندی کلی، تقلب را می توان به تقلب در آزمون ها و تقلب در تکالیف طبقه بندی کرد. عوامل بسیار بر تقلب درسی تأثیر می گذارند و دسته بندی های متفاوتی انجام شده است، برای مثال جردن و رتیگر در اثری، ارتباط بین مذهب، انگیزه و تقلب دانشگاهی : مطالعه آزمایش طبیعی، عوامل تأثیر گذار بر تقلب را به عوامل فردی مانند سن ، جنسیت، معدل و…، و عوامل زمینه ای مانند سیاست های آموزشی تقسیم کرده اند. البته تقلب در حوزه حسابداری و عوامل آن بسیار متفاوت است در جایی عوامل تأثیرگذار بر تقلب حسابداری را به عوامل، فشار و سختی کار، فرصت های بدست آمده و توجیه عقلی تقسیم کرده اند. ولی آنچه که ما در این جا در پی بررسی آن هستیم بررسی رابطه ی عوامل تأثیرگذار در ایجاد تقلب بین دانشجویان حسابداری است. تقسیم بندی دیگری که از آن استفاده خواهیم کرد عوامل موثر بر ایجاد تقلب را اینگونه می نویسد: ویژگی های دانشجویان، عوامل مربوط به استقرار آموزشی، هزینه کشف تقلب، احتمال کشف و … می باشد. در این جا می خو.اهیم تا رابطه ی بین آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.و نشان دهیم که بین این عوامل رابطه ای وجود دارد یا خیر؟آیا می توان به حذف یک عامل به کاهش بیشتر میزان تقلب کمک کرد؟
1ـ3ـ اهمیت و ضرورت پژوهش