عصر کنونی، عصر تحولات شتابنده و غیرقابل پیشبینی است. وضعیت مدیریت در جامعه ما بیانگر عدم توازن میان پیچیدگیهای روزافزون سازمانها و عدم تواناییهای این سازمانها در پیشبینی و مقابله با این تحولات میباشند. سازمانها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده فرصتهای احتمالی، ناچارند ظرفیتها و توانمندی درونی خود را بشناسند، نقاط ضعف را بیابند و به تقویت نقاط قوت بپردازند. مسائل و مشکلات مدیریت آن چنان پیچیده و گسترده شدهاند که تشخیص آنها به آسانی میسر نیست و ماهمیت انسانی سازمانها و پیچیده بودن رفتارهای کارکنان، این پیچیدگی را مضاعف کرده است. در چنین شرایطی سازمانهایی موفق و کامیاب هستند که ضمن کسب دانش و آگاهی وسیع از عوامل محیطی برای حفظ حیات خود، بتوانند زمینه رشد و پویایی و افزایش عملکرد سازمان را بهبود بخشند (رحیمی و نجفی، 1386 : 11). یکی از راههای تحقق این امر مقوله مدیریت دانش[1] است. مدیریت دانش از اواخر دهه 1970 مطرح گردید. در گذشتهای نه چندان دور، قدرت و مزیت رقابتی یک سازمان یا یک جامعه، دسترسی بیشتر به منابع مادی محسوب میشد. اما اکنون شرایط جامعه متحول شده و اصلیترین مزیت رقابتی برای سازمانها، توان آنها در مدیریت دانش محسوب میشود (خوانساری، 1384: 3). اگر از دیدگاه سیستمی به سازمانها بنگریم و سازمان را مجموعهای از سیستمها بدانیم که به شکلی هماهنگ و متعامل به فعالیت مشغولند، در آن صورت مدیریت دانش هم یکی از سیستمهای وظیفهای شمرده میشود که نقش و عملکردی همچون سایر سیستمهای وظیفهای نظیر سیستم مدیریت منابع انسانی و مسیر شغلی و غیره بر عهده دارد (اعرابی وموسوی، 1389: 9). فقدان سازوکارهای صحیح ارزیابی و پیادهسازی مدیریت دانش، این سرمایهگذاری را در ذهن مدیران تنها به یک هزینه اضافی تبدیل کرده است. از اینرو سازمانها باید محیطی را برای اشتراک و انتقال و تقابل دانش در میان اعضای خود بوجود آورند و سعی در ایجاد بسترسازی و شناسایی عوامل زمینهای جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان نمایند (فایرستون و مک ال روی[3] ، 1387: 127). 1-1- بیان مسئله تغییرات سریع و رشد روزافزون دانش و اطلاعات، هر سازمانی را بر آن میدارد تا برای بقاء تمام تلاش خود را در مدیریت دانش به کار گیرد. لذا سازمانها در پی شناسایی عوامل زمینه ساز و نیز بسترسازی به منظور ایجاد مدیریت دانش برآمدهاند تا به موقع از منابع دانشی خود و محیط پیرامون بهره برداری کنند. امروزه سازمان های بسیاری در زمینه توسعه دانش در سطوح مختلف سرمایهگذاری کرده و موفق بودهاند، اما سازمانهای بسیاری نیز با شکست مواجه شدهاند. حوزه مدیریت دانش هر روز گستردهتر میشود و سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان درصدد آشنا کردن کارکنان خود با دانش روز است. در این میان فرایند چرخه دانش در سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان امری ضروری برای افزایش علم و دانش کارکنان و انجام صحیح وظایف میباشد. معلوم نیست که فرایند چرخه دانش در سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان به طور کامل جریان مییابد و کارکنان تمامی سظوح در این فرایند قرار می گیرند و از دانش بهره میبرند و این امر موجبات توسعه مسیر شغلی[4] کارکنان و رضایت آنها را فراهم میآورد. [1] .Knowledge Management خرید اینترنتی فایل کامل : [2]. Ibrahim Seba & Jennifer Rowley [3]. Firestone & Mc Elroy [4]. Career
فرم در حال بارگذاری ...