2-1- بیان مسئله
عوامل بسیاری در تاب آوری فرد در برابر مشكلات دخیل هستند كه از آن جمله می توان به سبك دلبستگی اشاره نمود(هازان و شیور[14]، 1993 ؛ بلسکی[15]، 2002). لو و سیم[16](2003)، بر این باورند كه داشتن دلبستگی ایمن به افزایش ویژگی های روانشناختی و عواطف مثبت مانند امید و خوشبینی به ویژه در موقعیت های دشوار منجر می شود، چون احساس می كند تكیه گاه ایمن و قدرتمندی دارد كه از او حمایت می كند(به نقل از نصیری و لطیفیان، 1386). مطالعات انجام شده رابطه بین تاب آوری و دلبستگی را مورد حمایت قرار می دهند(کامپفر[17]، 1999 ؛ کیم، 2005 ؛ اکانر[18]، 2003 ؛ لنت[19]، 2004 و پائول، 2009). نتایج بابلان و همکارن(1973) نشان داد، بین سبک دلبستگی، تاب آوری و دینداری رابطه معنادار وجود دارد. باولبی(1973)،
تحقیقات فراوانی مؤید این نكته است كه عدم ایمنی پیوند دلبستگی، فرد را در مخاطره مشكلات روانی، رفتاری و ارتباطی فراوانی قرار می دهد. به علاوه میان دو متغیر امنیت دلبستگی و سبك شفقت و دلسوزی مادر كه شامل لحن ملایم در سخن گفتن، دستور دهندگی كمتر، اظهارات لذت بخش، شكیبا بودن، تسكین دادن فوری و پاسخ دهندگی كلی به انواع رفتار كودك، همچنین تعاملات اجتماعی كه به طور دو جانبه پاداش دهنده هستند، نیز ارتباط معنی داری وجود دارد(ایزابلا[20]، 1993 ؛ ایزابلا و بلسکی[21]، 1991). علایم اضطراب، افسردگی و یا خشم می توانند نشان دهنده تجربیات عاطفی منفی از روابط دلبستگی در گذشته و یا حال باشند(سبل[22]، 2003). فهم عوامل زیربنایی ایجادكننده مشكلات دلبستگی، به درمان اختلالات خلقی و رفتاری ناشی از مشكلات دلبستگی نیز کمک می نماید(ماروین و وهلن[23]، 2003). پیوسته گر و همکاران(1391) نشان دادند، سبك های دلبستگی به ویژه سبك های دوسوگرا و ایمن می توانند آسیب پذیری روانی را در ابعاد و به درجات مختلف تبیین نمایند. نتایج پژوهش بشارت، گلی نژاد و احمدی(1382) نیز نشان داد كه آزمودنی های دارای سبك دلبستگی ایمن نسبت به آزمودنی های دارای سبك دلبستگی ناایمن، مشكلات بین فردی كمتری داشتند. موس و بیلینگز[24]، پاسخهای مقابله ای را به پاسخهای مقابله شناختی و پاسخ های مقابله رفتاری تقسیم كرده اند.
اگر چه تحقیقات پیشین موید وجود رابطه بین ابعاد سبک های دلبستگی وتاب آوری است بااین حال یافته های تحقیقاتی بیان می کنند که ممکن است مهارت های مقابله ای نقش واسطه ای در ارتباط بین سبک دلبستگی و تاب اوری داشته باشد.
ویسی، عاطف وحید و رضایی(1379)، نشان دادند كه در شرایط پراسترس كسانی كه از سرسختی بالاتری برخوردارند، سلامت روان بیشتری دارند تا كسانی كه از سرسختی پایین تری برخوردارند. كیم[25] و همكاران(2005)، معتقدند بین تاب آوری و معناداری زندگی رابطه وجود دارد و افزایش معناداری زندگی نه فقط به فرد در غلبه بر ناسازگاری ها كمك می كند، بلكه به بهبود رضایت شخص از زندگی نیز منجر می شود. در نتیجه به نظر می رسد این ویژگی از نقش مهمی در كمك به افراد در غلبه بر موقعیت های ناسازگار بازی می كند. یکی از عواملی که می تواند تبیین کننده توان تاب آوری فرد در هنگام مواجه با شرایط استرس زا باشد نوع مهارت مقابله ای مورد استفاده وی می باشد. روانشناسان منابع مقابله را از پاسخهای مقابله متمایز می دانند. منابع یا امكانات مقابله ابزارهایی هستندكه در دسترس افراد قرارمی گیرند تا در مقابله با مشكل از آنها استفاده كنند. سبک دلبستگی و حمایت اجتماعی یكی از منابع مقابله است كه خواص روانشناختی معینی دارد، مثلا استقامت فرد را زیاد می كند و به وی حس سامان یافتگی می بخشد. اما پاسخهای مقابله رفتارهایی هستند كه افراد در برابر استرس از خود نشان می دهند(راس وآلتایمر[26]، 1998).
همچنین بنابر مطالعات انجام شده و اهمیت تاب آوری، سبک دلبستگی و مهارت های مقابله در سازماندهی ذهنی موقعیت های تنش زا و تاثیر این عوامل بر شادمانی و سلامت روانی، مساله اساسی در مطالعه ی حاضر بررسی نقش واسطه ای مهارت های مقابله ای در ارتباط بین سبک های دلبستگی و تاب آوری در دانش آموزان دبیرستانی
خرید اینترنتی فایل متن کامل :
می باشد. در مجموع، تحقیقاتی که در زمینه ارتباط مهارتهای مقابله ای و تاب آوری صورت گرفته است، رابطه این دو سازه را آشکار می سازد.
[1]– Positive Psychology
[2] – Friborg, Martinussen, Rosenvinge, barlaaug & Hemdal
[3] -Resilience
[4] -Adversity
[5] -Inzlicht, Aronson, Good & Mckay
[6] – Agaibi
[7] -Lazarus
[8] -Folkman
[9] – Inzlicht
[10] – Aronson
[11] – Good
[12] – McKay
[13] -Cowen
[14] – Hazen, C and Shaver, P
[15] – Belsky
[16] – Low Seim
[17] – Kumpfer
[18] – O’Connor
[19] -Lent
[20] – Isabella
[21] – Belsky
[22] – Sable
[23] – Marvin RS, Whelan
[24] – Moos and Bilings
[25] – Kim, T.H, Lee, S.M, Yu, K., Le S.k, and Puig A
[26] – Roos Walltaimer
[27] – Kerig
[28] – Chatman
[29] – Folkman